De Beiaard wordt NUUS! Lees er meer over...
De Sint-Bartholomeuskerk van Geraardsbergen heeft een lange geschiedenis. Ze aangekleed in neogotische stijl maar bevat ook nog romaanse, gotische en barokke kapellen evenals kerkmeubilair en schilderijen.

Vlaamse Meesters in Situ

Vlaamse Meesters in Situ In Geraardsbergen:

In Geraardsbergen op het adres Markt kunt u nu, in het stadhuis en in de Sint-Bartholomeuskerk, het project Vlaamse Meesters in Situ komen bezichtigen! Dit is een project van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen in samenwerking met Toerisme Vlaanderen. Het is een echt interessant project dat in 40 steden en gemeenten doorgaat met de bedoeling, dat wie geïnteresseerd is waardevolle kunstwerken kan bewonderen.
Ook Lierde is in dit project opgenomen: in Lierde kunt u nu in de Sint-Martinuskerk van Sint-Martens-Lierde en in de Sint-Janskerk (Sint-Jan-Baptistkerk) van Hemelveerdegem ‘K’unst, die ik graag met Hoofdletter ‘K’ schrijf, komen bewonderen.

In Geraardsbergen wil men toeristen verwelkomen met enige merkwaardige schilderijen ‘Het laatste oordeel’ in het stadhuis en ‘De marteldood van Sint-Bartholomeus’ in de kerk bijvoorbeeld.
Het laatste oordeel, dat in het stadhuis hangt, is een uniek werk in de traditie van de gerechtigheidtaferelen: het is een artistieke kunstschakel tussen Jeroen Bosch en Brueghel van hoog Europees niveau en kunsthistorisch heel waardevol.

Kunsthistoricus Frank Huygens, die het schilderij voor Openbaar Kunstbezit analyseerde, raakt vol geestdrift als hij voor dit kleurrijke, nog op hout en niet op canvas, geschilderd tafereel staat: het is een tableau waarop bangelijke duivels met engelen wedijveren om de overledenen hun ziel.

In de Sint-Bartholomeuskerk kan men kennismaken met De marteling van Sint-Bartholomeus. Het werk toont hoe Sint Bartholomeus, de patroonheilige van de stad Geraardsbergen, in levende lijve gevild wordt. Het werk werd lang toegeschreven aan kunstschilder Gaspard De Craeyer. Doch aan de pastelkleuren te zien dateert het van een latere periode dan de periode waarin De Craeyer werkte. Het doek werd in de zeventiende eeuw vervaardigd om als schilderij(retabel?) het hoofdaltaar in te kleden. Intussen verhuisde het naar de rechter zijkant naast het koor.

U kunt het Stadhuis en de Bartholomeuskerk bezoeken op vrij-, zater-, zon- en maandag van 14 tot 17 uur en gebruik maken van touchscreens.
U kunt via Toerisme Geraardsbergen ook een rondleiding krijgen met gids.

Vlaamse Meesters in Situ in Sint-Martens-Lierde

In de Sint-Martinuskerk van Sint-Martens-Lierde, die vroeger deel uitmaakte van het Kartuizerklooster, maakten we kennis met de schilderijen van Elisabeth Seldron, een vrouw die als zelfstandige schilderes haar carrière begon in het begin van de achttiende eeuw. In het jaar zeventienhonderdvijfendertig werd zij, door de aartshertogin Maria Elisabeth van hansburg, benoemd tot haar hof-schilderes. Haar zes schilderwerken werden, in de achttiende eeuw, op doek geschilderd en ingewerkt in de lambrisering van de kerkmuren.
Het zijn taferelen uit het leven van de heilige Bruno, de stichter van de Kartuizerorde. Ook vanuit het evangelie, uit de Handelingen van de apostelen, zijn taferelen te herkennen. Het eerste schilderij toont hoe Heilige Bruno weigert om van de paus de bisschopsmijter te aanvaarden.
In het schilderij dat de ‘Opbouw van de Kartuizer’ weergeeft, vindt Elizabeth Seldron veel inspiratie in barok gravures uit de zeventiende eeuw: de bouwlieden die volop bezig zijn met de optrek van het klooster, ze sjouwen met grote pilaaronderdelen en grote blokken natuursteen! Om de kracht van de arbeiders op doek weer te geven put ze ook inspiratie uit de ‘Kruisoprichting’ van Rubens of Van Dyck: Ze slaagt er echter niet in om deze werklui hun krachten weer te geven zoals de meesters waar ze inspiratie bij vond: haar krachtige arbeiders worden niet afbeeld als krachtige gladiatoren, ver van!

Doordat er in de kartuizerkerk, in de achttiende eeuw ( tussen 1760- 1780) ook kerkmeubels vanuit de Sint-Maartenskerk naar de Kartuizer werden overgebracht zou het smeedijzeren antependium uit deze kerk afkomstig zijn.
– Een antependium is de bekleding aan de voorkant van een altaar of een kansel in de vorm van stof, hout of edelmetaal. Wanneer er een stoffen antependium wordt gebruikt, dan wordt dit voorzien van de ‘van toepassing zijnde liturgische kleuren’. De kazuifel en stola van de priester wordt dan ook overeenkomstig aangepast. –

Vlaamse Meesters in Hemelveerdegem

Hemelveerdegem is een mooie landelijke gemeente, waar de Sint-Jan de Doperkerk en het dorpscentrum vredig op de hoogte van een Vlaamse Ardennenheuvel liggen. De kerk staat tussenin de Oudenbergkapel van Geraardsbergen, een Heilige-Mariakapel en de Toepkapel van Nederbrakel, een Sint-Jozefkapel! Dwarsdiagonaal op het gemeenteplein ligt een dreef met oude rode beuken, die de hovelingen naar de kerkingang leidt.
Binnen in de kerk is het aangenaam vertoeven: je komt er in een klein paleis terecht dat afgewerkt is met veel houtwerk en beeldhouwwerken in kunststijlen uit de zeventiende en achttiende eeuw.
Er hangt ook een schilderij, een kruisafneming, van Gaspar de Crayer:
Het is een eigenhandige kopie van zijn schilderij, dat nu in het Rijksmuseum vaan Amsterdam hangt. Het schilderij diende vanaf zestienhonderdvijfenveertig om het hoofdaltaar kleur te geven. Wanneer de kerk verbouwd werd in neogotische stijl verhuisde het naar noordelijke zijbeuk van de kerk, waar het nu nog te bezichtigen is.

In de zuidelijke zijbeuk treffen we een erg mooi retabel aan! Het retabel Sint-Jan zou, naar schatting, rond vijftienhonderdtwintig gecreëerd zijn. Het is het summum van deze kerk! Het beeldt het verhaal uit over het leven van Johannes de Doper. Ik zou dit retabel ‘kantwerk in hout’ noemen: de beelden die in dit merkwaardige retabel, op een ondiepe achtergrond heel veel perspectief weergeven, zijn tot in detail realistisch weergegeven! Ze staan, door het mooi dragen en de prachtige plooienval van de kledij, bijna levend in deze prachtige, driedimensionale, beeldenkast. Vorig jaar tijdens de viering van Sint-Jan ben ik naar de mis geweest speciaal om het retabel en de bedevaart daarrond te zien.

– Dit jaar zijn vanaf 1 juni tot 30 september de kerken van Lierde open op vrij-, zater-, zon- en maandag van 14.00 tot 17.00 uur open.-
U kunt ook aan [email protected] ook een gidsbeurt aanvragen met gids!

Karel De Pelsemaeker

De Sint-Bartholomeuskerk van Geraardsbergen heeft een lange geschiedenis. Ze is aangekleed in neogotische stijl maar bevat ook nog romaanse, gotische en barokke kapellen evenals kerkmeubilair en schilderijen.
De Sint-Antonius van Paduakapel in de hoofdkerk van Geraardsbergen

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Krijg het nieuws uit jouw buurt

116519