We trokken naar Parijs – Roubaix 2019

0
440

Vanuit Bar Gidon in Geraardsbergen trokken we op 14 april 2019 met een bus gevuld met 37 wielrensupporters naar de bossen van Wallers in Het Noorden van Frankrijk.

In 1967 maakt het management van de wielerwedstrijd Parijs-Roubaix zich zorgen over het geleidelijk verdwijnen van kasseiwegen uit de omloop; een specificiteit waarvoor deze wielerwedstrijd gekend was. Jacques Goddet, een Frans journalist en sportorganisator die bekend werd als directeur van de Ronde van Frankrijk, vraagt Albert Bouvet, een wielrenner om nieuwe kasseiwegen te vinden. Het zijn uiteindelijk de coureurs Jean Stablinski en Édouard Delberghe die ‘la Drève des boules of de Kloof van Arenberg’ voorstellen om toe te voegen aan het parcours. Iets wat het daaropvolgend jaar al gebeurde!
– Jean Stablinski kende deze kasseistrook, doordat hij tijdens zijn jeugd in de galerijen van de mijnen van Arenberg had gewerkt. Hij vertelde erover dat hij “de enige was die deze strook al lopend durfde afleggen”. De echte naam van deze kasseiweg is: ‘La Drève des Boules d’Hérin’, is een dreef die 2,4 kilometer lang.

In het midden van de industriële eeuw, of rond 1850, werden in deze streek veel koolmijnen geopend, ook in de aanpalende Belgische Borinage. De eeuw voordien hadden de Oosterijkers, die toen aan het bewind waren in deze gebieden, al wegen getrokken door deze beboste streek. Ze ontdekten in deze gebieden ook steengroeven, onder andere de groeven van Quenast en Lessines. De streek van Wallers en Arenberg wordt trouwen ook La Porte du Hainaut geheten. In heel deze koolmijnenstreek werden in het midden van de 19de eeuw de reeds bestaande wegen, en ook nieuwe wegen, in kasseistenen aangelegd. Ook de rivieren werden bevaarbaar gemaakt o.a. De Schelde en de Dender alsook de Samber, Maas en Seine.

Gisteren trokken we naar dit deel van ‘Le Nord de la France’, “la région des ouvriers et des mineurs de charbon”, of in het Nederlands “de streek van de werkmensen en de koolmijnwerkers. De streek waar eveneens ‘les Flandriens’ vandaan komen.
We trokken ernaartoe om de, hierboven reeds vermelde, koers zien. Onze favorieten waren, bij de meesten toch, Wout Van Aert, Gregg Van Avermaet, Peter Sagan, Zdenek Stybar, Tiesj Benoot. Niemand dacht aan de 36-jarige Belg Philippe Gilbert, de man was ziek geweest en nu zo een harde wedstrijd winnen zat er niet in, was ieders mening. ‘Mais le Flandrien a gagné!’

Na de wedstrijd zagen en hoorden we een heel moedige, maar totaal kapotte Wout Van Aert. Toch een dikke proficiat Wout! Met onze Tiesj Benoot en Iljo Keise verliep het erger dan kapot zijn: Iljo Keisse kwam zwaar ten val op ongeveer 100 kilometer van de aankomst, de wielrenner botste met volle lading tegen een verkeersdrempel. De 36-jarige Gentenaar van Deceuninck – Quick-Step, bezeerde zich daarbij onder meer aan zijn schouder en kon zijn tocht niet voortzetten. De renner bleef wel bij bewustzijn en werd naar het ziekenhuis gebracht voor verder onderzoek. Ook Tiesj Benoot werd afgevoerd naar het ziekenhuis. De kopman van Lotto-Soudal was na een platte band, in het Bos van Wallers, in de achtergrond geraakt. Wanneer hij probeerde het gat met de koplopers te dichten, kwam hij ten val na een aanrijding met de wagen van Jumbo-Visma. Hoe dat juist is gebeurd, was niet meteen duidelijk. Benoot belandde tegen de achterruit van een auto, waarbij die ruit een barst opliep, hoorde ik langs de radio.
Nadat we in het dorpje Camphin de renners van de laatste kasseistrook ( in Frans ‘Secteur pavé de Camphin-en-Pévèle ) zagen verlaten en verder rijden naar Roubaix trokken we een plaatselijke café binnen. Daar konden we de aankomst op groot scherm meebeleven. Aangezien de grote zaal van het café vol zat met West-Vlamingen en wij daar nog eens bij, werd het daar een grote Vlaamse kermis met bier van ‘les Ch’ti’! Er werd ook luidkeels en op maat ‘Gilbert! Gilbert! Philippe Gilbert!’ gescandeerd!

Karel De Pelsemaeker.

We stappen naar de kasseistroop

De Dreef die van het bos twee bossen maakt.

Met Ch’ti bier op Gilbert! Santée!
Kasseistenen uit de carrières van Henegouwen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here